زمان

فیلمنامه نویس های حرفه ای می دانند چه زمانی توانایی بیشتری برای نوشتن دارند و طوری برنامه ریزی می کنند که در همین زمانها مشغول نوشتن باشند و به این برنامه خود پایبندند.

کشف زمان اوج پویایی

شب بیدارید یا سحرخیز؟آیا صبح پس نوشیدن چای آماده کارید؟یا پس از یکساعت دویدن؟آیا خانه تان بیشتر اوقات ساکت است یا فضای آن اغلب پراز سرو صدا وجیغ و داد بچه هاست؟آیا آلودگی صوتی  ساختمان نیمه تمام مجاور آزارتان می دهد؟پاسخ به سوالاتی از این دست می تواند مشخص کند که چه زمانی بیشترین بازدهی و پویایی را به عنوان یک نویسنده خواهید داشت؟

صاف بروید سراغ زمان های اوج پویایی تان و عمده ی نوشتن تان را در آن زمان ها انجام دهید.هر نویسنده موفق،یک نقطه اوج دارد:زمانیکه می تواند بیشترین مقدار کار را انجام دهد.راه نمایی های زیر می توانند شما را در پیدا کردن نقطه اوج تان یاری کنند:

  • نوشتن را در زمانهای مختلفی از شب و روز ،به مدت یکساعت امتحان کنید.چه زمانی بیشترین خلاقیت و بازدهی را دارید؟پیش از آنکه  یک سیستم دائمی برای خود مشخص کنید،حتما کار کردن در تمام زمان ها را امتحان کنید.

  • زمان نوشتن را حوالی رویدادهای روزانه زندگی تان جا به جا کنید:پیش از صبحانه،پیش یا پس از دوش گرفتن یا ورزش کردن،پیش یا پس  از تماشای تلوزیون و غیره.با برنامه روزانه تان بازی کنید و ببینید در پیش گرفتن چه رویه ای درست به نظر می رسد.

  • همچنین می توانید با بردن لپ تاپ،تبلت یا دفترچه ای به محل کارتان،نوشتن را به برنامه زمانی تان وارد کنید.زودتر سر کار بروید یا در وقت ناها به پارک یا یک کافی شاپ بروید و مشغول شوید.

نویسنده1

همه فیلمنامه نویسان عملکرد یکسانی ندارند.بعضی ها هر روز،طبق برنامه ای فشرده،به نوشتن می پردازند؛دیگران،حتما بازه زمانی مشخصی را هر روز،به هنرشان اختصاص می دهند و این بازه را در هرجایی که بتوانند به برنامه شان وارد می کنند.بعضی از نویسنده ها هم در زمانی که صرف نوشتن می کنند،تنوع ایجاد می کنند.مطمئن شوید هر روشی که در پیش می گیرید،با زمان اوج پویایی نوشتاری تان و نیز برنامه روزانه تان تناسب دارد.

 اگر هفته ای یک بار به نوشتن بپردازید،به جایگاهی که دوست دارید نخواهید رسید؛شما اگر امکانش را ندارید هر روز بنویسید باید حداقل یک روز در میان به نوشتن پایبند باشید.

پایبندی به برنام نوشتن

اگر می خواهید به یک فیلمنامه نویس حرفه ای تبدیل شوید،نباید نوشتن را به بخت و اقبال واگذار کنید.نوشتن را به بخشی از برنامه اتان تبدیل کنید و به آن متعهد شوید.متاسفانه،به دلایل متعددی،این بخش دشوار فیلمنامه نویسی است.می پرسید چرا؟چون به نظم و تمرکز نیاز دارد.

  • با اختصاص روزانه زمانی خاص به نوشتن،خیلی زود آن را به یک عادت تبدیل کنید.همانطور که همه می دانند،ترک عادت ها دشوار است.وقتی صحبت از عادت به نوشتن باشد،این خاصیت عادات امری مثبت محسوب می شود.

  • پس از آنکه نوشتن را برای خود به یک عادت تبدیل کردید، بخش بزرگی از بار اضطراب ناشی از فرایند نوشتن از روی دوشتان برداشته می شود؛یک نویسنده آرام،توانمند تر است و بازدهی بیشتری دارد.

  • وقتی زمان مشخصی برای نوشتن در نظر بگیرید، به دیگران (خانواده،دوستان و همکاران) تفهیم  می کنید که این زمان مال شما و نوشتن تان است و آن ها نباید،وقتی صدای تند تند نواخته شدن صفحه کلید کامپیوترتان به گوش می رسد،در اتاق تان را بزنند.

تقویم ها و سررسیدها ابزارهای ضروری سازمان دهی کارها و حفظ روال آن ها در طول روز هستند.اگر عبارت زمان نوشتن را در تقویم تلفن هوشمندتان وارد کنید،برای آن زمان بخصوص هیچ وظیفه دیگری،جز نوشتن ندارید.پس یک روزشمار یا سررسید بخرید یا از تقویم تلفن همراه یا تبلت خود به طور مداوم استفاده کنید.

مترجم:سارا کاظمی منش