یافتن ایده


نوشتن یک فیلمنامه خوب و موفق وابسطه به عوامل بسیار زیادیست.عواملی که هر کدام در جایگاه خود می تواند یک اثر را به اوج رسانده یا دچار شکست کند.اما قبل از به کار گیری هر کدام از این عناصر ما برای نوشتن فیلمنامه نیاز به یک ایده داریم.چیزی که نبود آن بسیاری از نویسندگان را در مواجهه با کاغذ سفید دچار وحشت می کند.

در چنین مواقعی که هیچ چیز برای شروع نداریم جه باید کرد؟

در مطلب پیش رو به چند راه یافتن ایده اشاره می شود و باقی شیوه ها  در قسمت های بعدی این مطلب ارائه خواهد شد.

اما این راه ها کدامند؟

  1. از خودتان شروع کنید
برای داستان سرایی منبعی بهتر از خودتان نیست.علایق تان،آن چیزهایی که از آن متنفرید و دانسته هایتان.داستان با احساسات جلو می رود ،پس از همان استفاده کنید.چه چیزهایی شما را شاد،ناراحت،عصبانی،شگفت زده یا امیدوار می سازد.اگر توانایی تغییر فقط یک چیز در دنیا را داشتید آن چی چیزی بود؟اگر توانایی برنامه ریزی کامل یک روز از زندگی خود بودید آن روز چه شکلی می شد؟آرزوی بزرگ شما چیست؟راز بزرگ شما چیست؟چه کاری را همیشه دوست داشتید ولی تا حالا موفق به انجام آن نشده اید؟شرایط جسمانی و فیزیکی شما مانع انجام چه چیزی بوده که همیشه آرزویش را داشتید؟خودتان باشید.

     2.بپرسید چرا؟
به باورهای خود نگاه کنید.چرا مسائل به اینگونه ای که شما می بینید،هستند؟زاویه نگاه خود را به آنها تغییر دهید وآنها را عوض کنید.
قرن هاست همه می دانند که هیولاها زیر تخت و داخل کمد لباس بچه ها پنهان شده اند تا آنها را بترسانند.اما هیچ کس قبل از کمپانی پیکسار و فیلم کارخانه هیولاها نپرسید چرا؟این کار چه منفعتی برای آنها دارد؟شغل آنهاست؟خب نتیجه این شغل برای آنها چیست؟آنها از این طریق انرژی می گیرند؟خب پس!!!!عالیه!!!!!!

     3.دنیای اطراف خود را ببینید
مشاهده یکی از مهمترین ابزارهای شماست.دنیا پر از شخصیتهایی است که دچار کشمکش اند.از یک انتخاب ساده بین پاکت کاغذی یا پلاستیکی تا فتح قله اورست.انسان ها گاهی برای احمقانه ترین دلایل دیوانه وارترین کارها را انجام می دهند.انسان سرشار از احساس،منطق،اشتباه،تناقض و سفسطه هایی است که منبع بسیار خوبی برای نوشته های شماست.گاهی حتی مسئله پیش پا افتاده ای مثل شیوه راه رفتن فردی می تواند برای شما شخصیتی خلق کند و داستانی.

    4.چند کشمکش ساده برای خود بوجود آورید.
وقتی دچار یک مشگل هستیم از نظر احساسی با آن برخورد می کنیم و کمتر می توانیم واکنش و احساسات خود ودیگران را مشاهده کنیم.به یک سوپرمارکت بروید و زمانیکه فروشنده از شما پرسید پاکت رنگی می خواهید یا ساده بگویید هردو و بعد با جزییات توضیح دهید کدام وسایل را در پاکت رنگی و کدام را در پاکت ساده بگذارد.به واکنش آنها توجه کنید و ببینید آیا این کار را انجام می دهند.
از این نوع کشمکش های ساده برای خود طراحی کنید و واکنش افراد را مشاهده و تحلیل کنید.البته مواظب باشید زیاده روی نکنید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.

    5.روزنامه بخوانید
روزنامه ها پر از داستانند.اساسا ذات روزنامه ها همین است؛داستان های روزانه.به دنبال یک چیز کوچک و منحصر به فرد در آنها بگردید.عکسها را نگاه کنید و در مورد آدمهای درون آن در آن لحظه به خصوص و قبل و بعد آن لحظه تخیل کنید.
ادامه این مطلب را در روزهای آینده پیگیری کنید.


چگونه برای فیلمنامه ایده پیدا کنیم؟ -قسمت دوم