فیلم کوتاه

تاریخ پیدایش فیلم کوتاه قدمتی به طول تاریخ سینما دارد.در سالهای اولیه بوجود امدن صنعت سینما همه تولیدات را فیلمهای کوتاه تشکیل می دادند.به مرور اما فیلمهای بلند تبدیل به جریان اصلی تولیدات سینمایی شدند و فیلمهای کوتاه را از عرصه رقابت خارج کردند.

اما امروزه به یمن جشنواره های فراوان،شبکه های تلوزیونی و بخصوص اینترنت و شبکه های مجازی فیلم کوتاه و بخصوص انواع کوتاه تر آن بازار و مخاطبین بسیاری یافته است.

فیلم کوتاه نیز همانند سینمای بلند عمده موفقیت خود را مدیون فیلمنامه های قوی و بدیع است و اهمیت فیلمنامه در آن بر کسی پوشیده نیست.

اشتباه بزرگی که در مواجهه با فیلم کوتاه باید از آن اجتناب کرد این است که آنرا نسخه کوتاه شده یک فیلم بلند بدانیم.همانگونه که داستان کوتاه،کوتاه شده یک رمان نیست.اینکه یک فیلم چون زمانی کمتر از یک فیلم سینمایی دارد می تواند فیلم کوتاه باشد دلیلی کافی نیست.

یک فیلم کوتاه از مرحله ایده پردازی تا مرحله تولید تفاوت های فاحشی با شیوه ساخته شدن همنوع طولانی تر خود دارد.کما اینکه این تفاوت فقط در حیطه تولید نبوده و در حیطه سبک و روایت نیز تفاوتهای اساسی با یک فیلم بلند دارد.

بزرگترین عاملی که معمولا وجه تمایز با سینمای بلند خوانده می شود همانطور که اشاره شد زمان فیلم است.اما آیا فیلمهای کوتاه همگی دارای یک تقسیم بندی هستند؟

در واقع چهار گروه متفاوت از فیلمهای کوتاه وجود دارد که هر کدام از نظر مدت زمان نمایشی و ساختاری متفاوت هستند.


1-فیلم کوتاه کوتاه

مدت زمان این فیلم ها بین 1 تا 4 دقیقه است.معمولا دارای یک تا دو صحنه اند و بر مبنای یک کنش دراماتیک  واحد ساده و یک بحران طراحی می شوند.


2-فیلم کوتاه معمول

مدت زمان این فیلمها بین 7 تا 12 دقیقه است و حدود 5 تا 8 صحنه دارند و بر مبنای یک کنش دراماتیک واحد ساده با یک تا دو بحران اجرا می شوند.


3-فیلم کوتاه متوسط

مدت این فیلمها بین 20 تا 25 دقیقه است و حدود 12 تا 15 صحنه اصلی دارند.بر مبنای یک کنش دراماتیک پیچیده تر با چندین بحران طراحی می شوند.


4-فیلم کوتاه بلند

بیشتر از 30 دقیقه زمان دارند و  با توجه به زمان فیلمنامه حدود 20 تا 30 صحنه اصلی دارند.بر مبنای یک کنش درا ماتیک پیچیده با چندین بحران و طرح فرعی که خوب پروش یافته و در طرح اصلی تنیده شده نوشته می شوند.

اگر به زمان بندی گروه ها نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که از گروهی به گروه دیگر تفاوت فاحشی وجود دارد مثلا فیلم کوتاه معمول تا 12 دقیقه تقسیم بندی شده و فیلم کوتاه متوسط از 20 دقیقه شروع می شود.باید توجه داشت که فیلمسازی همچون رشته های مهندسی تابع فرمول و قوانین سخت نیست.گاه یک فیلم 17 دقیقه ای از لحاظ ساختاری و طراحی صحنه ها و پیچیدگی داستان می تواند شبیه یک فیلم کوتاه معمول باشد و گاه شبیه یک فیلم کوتاه متوسط.

آنچه مسلم است همه این تقسیم بندی ها برای راحتی در شناسایی فیلمها و ویژگی های آنها ایجاد شده و یک هنرمند به فراخور اثر خود میتواند عمل کند.

انواع فیلم کوتاه